Jak stracić pół miliona fanów w 28 h?

07.03.2011

Używając FanPage Trendera, wyjaśniamy skasowanie fanpage’ów Croppa i House’a i jeszcze bardziej tajemnicze przetrwanie profilu Reserved

W czwartek, 3. marca, wieczorem z Facebooka nagle zniknęły profile firmowe znanych marek odzieżowych Cropp i House, należące do największych polskich fanpage’ów i mające łącznie 506 tys. fanów (pisał o tym m.in. blog Facebook Trends) .

Zniknięcie i jego przyczyny mogliśmy zauważyć dzięki danym zbieranym przez FanPage Trendera, nasze narzędzie analityczne wspierające działania marketingowe na Facebooku. Oba fanpage zostały skasowane mniej więcej w tym samym momencie, 3. marca.ok. 22 polskiego czasu. Ostatnie aktywności, które odnotowaliśmy to pojedyncze komentarze i “lajki” pomiędzy godziną 21 a 22.

Krótka analiza ostatnich wpisów na ścianach obu fanpage’ów, możliwa dzięki archiwum postów FanPage Trendera, pokazuje, że w ciągu nieco ponad doby przed zamknięciem, na obu fanpage’ach pojawił się scam (odmiana spamu). Pierwszy wpis tego typu pojawił się na profilu Croppa 2. marca o 18:56, a kolejne 3. marca (6:51, 11:27 i 20:30). Na fanpage’u House takie komunikaty pojawiły się 3 razy, po raz pierwszy zaledwie ok. 15 h przed zamknięciem strony! (6:54, 10:29 i 20:33 polskiego czasu).

Ciekawe, jakim kluczem kierował się Facebook pozostawiając profil Reserved, trzeciej marki LPP SA, gdzie scam był najbardziej intensywny (2 razy w środę i aż 5 razy w czwartek). Pomimo to ten profil pozostał aktywny, liczy obecnie prawie 250 tys. fanów. Prawdopodobnie wiąże się to z faktem, że z profilu Reserved posty scamowe były skasowane i przetrwały tylko w naszym archwium.

Posty były wysyłane przez aplikację Find you Stalker! (http://fbliveonline.info/ ). Najprawdopodobniej skorzystał z niej ktoś z administratorów strony. Co ciekawe, fani zauważyli to i 3. marca na ścianie profilu Croppa pojawiły się 2 wpisy fanów ostrzegających przed scamem:
9:31: 3 czołowe polskie brandy na Facebooku (Cropp, Reserved, House) rozsyłają spam na swoich tablicach. Uwaga!
10:53: Nie klikajcie w żadne linki na wallu wrzucane przez admina CROPP. Profil CROPP został zainfekowany przez aplikację spamerską. Na facebooku rozsyłany jest spam po linkiem zaczynającym się na goo.

Dziwne, że reakcjom fanów nie towarzyszyły żadne działania administratorów strony.


W momencie zamknięcia fanpage Croppa miał 265 467 fanów, zaś House – 241 729 fanów. Obie marki odzieżowe były obecne w serwisie Facebook od ponad roku i od dawna należały do ścisłej czołówki polskich marek pod względem liczby fanów, choć zarazem nie wyróżniały się szczególną aktywnością jeśli chodzi o interakcje z fanami (więcej na ten temat w naszym rozdziale raportu Social Media Standard 2010. Warto zauważyć, że w lutym aktywność fanów wszystkich profili LPP nie była wysoka, a w przypadku profilu Croppa była wręcz bardzo niska.

Jeśli jeszcze nie sprawdzałeś, co może dać Ci korzystanie z FanPage Trendera, skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy dostępny na tej stronie.

<